Niebawem czeka nas wymiana opon letnich na zimowe, przyznać trzeba że to spory wydatek zwłaszcza dla osób, które nie mogą pozwolić Sobie na wymianę opon z poprzedniego sezonu i są zmuszone na zakup nowych. O możliwych skutkach jazdy na oponach letnich w czasie zimy nie będziemy się tutaj rozpisywać, ponieważ raczej każda osoba ma świadomość jakie zagrożenia mogą na nią czekać na drodze.
Kiedy warto wymienić opony letnie na zimowe?
Przyjęło się, że opony letnie należy zmienić na zimowe wtedy, gdy temperatura zewnętrzna spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a w nocy utrzymuje się poniżej zera. Faktem jest, że gdy słupek rtęci znajduje się poniżej tej granicy, ogumienie letnie traci swoje pozytywne właściwości. Opony zimowe, w odróżnieniu od letnich, posiadają inny rodzaj i wzór bieżnika, kontur, oraz są wykonane z innej mieszanki gumy. Posiadają charakterystyczną miękkość, elastyczność i dobrą przyczepność na śniegu i mokrej nawierzchni, m.in. dzięki większej ilości lamelek. Optymalne osiągi opona zimowa zachowuje w temperaturze do -20 stopni Celsjusza.
Jak rozpoznać opony zimowe?
Na boku opony zimowej lub prawdziwej opony całorocznej powinno znajdować się oznaczenie „M+S” oraz piktogram przedstawiający śnieżynkę. Ważne! Często w sprzedaży spotykamy tanie opony z azji, które posiadają oznaczenie “M+S” i wcale nie nadają się do jazdy zimowej, dlatego uczulamy, aby dobrze sprawdzić opony przed zakupem.
Zimówki i ogumienie całoroczne różnią się też od opon letnich wyglądem, można je rozpoznać m.in. po wyższym, bardziej agresywnym bieżniku ponacinanym tysiącami lamelek zapewniających przyczepność na śniegu.
A jak w tym czasie przechowywać opony letnie?
Opony należy składować w suchym, chłodnym, ciemnym miejscu, bez kontaktu z agresywną chemią (np. paliwa, oleje). Kompletne koła można wieszać na hakach lub składować na leżąco, same opony mogą być składowane w pozycji pionowej lub poziomej. Przed odstawieniem kompletnych kół warto je wyczyścić, osuszyć, dopompować i oznaczyć, gdzie były zamontowane.