Trudne warunki atmosferyczne jak burze, ulewy, mgły, śnieżyce, silne wiatry powodują, że na bezpieczeństwo jazdy ma wpływ wiele czynników. Na pewno jest to stan techniczny pojazdu. Sprawne wycieraczki szyb, właściwe ogumienie pojazdu, skuteczny nawiew, który pozwoli nam odparować szyby, wydajne ogrzewanie pojazdu, sprawne podgrzewanie szyb pozwoli nam skutecznie przeciwstawić się siłom natury.
Podczas gwałtownej burzy najlepszym rozwiązaniem jest zatrzymanie samochodu w miejscu bezpiecznym z dala od zabudowań, drzew itp. Nie należy wysiadać z samochodu. Jest on jednym z najbezpieczniejszych miejsc podczas wyładowań atmosferycznych. Chroni przed polem elektrostatycznym, a ładunki, spływają’ po karoserii, nie uszkadzając pojazdu i nie stanowiąc zagrożenia dla osób siedzących w środku. Jeżeli nie ma możliwości zatrzymania samochodu, należy podczas jazdy ograniczyć prędkość i zachować szczególną ostrożność. Istotne wtedy jest zachowanie większego niż zwykle odstępu od pojazdu poprzedzającego. Należy w miarę możliwości poruszać się autostradą. drogą ekspresową lub ostatecznie wojewódzką. Poruszanie się drogami lokalnymi może być bardzo niebezpieczne, gdyż stare drzewa lub ich konary, które często znajdują się blisko pobocza, mogą zostać złamane przez wiejący wiatr, tarasując drogę lub upadając na pojazd, i doprowadzić do zdarzenia drogowego. Za wszelką cenę należy unikać jazdy drogą, po której całą szerokością płynie woda. Możemy wówczas stracić przyczepność, nie znając głębokości wody. Silne nurty wody mogą doprowadzić do zniszczenia nawierzchni drogi i powstania dużych, niebezpiecznych wyrw. Mogą tam znajdować się również przedmioty naniesione przez spływającą wodę.
To samo dotyczy także kałuż, które zazwyczaj są większe, niż nam się wydaje. Kiedy poziom wody w kałuży zaczyna przekraczać linię podwozia, należy się wycofać.
Bezpośredni kontakt podwozia z wodą może być jedną z przyczyn poważnych uszkodzeń pojazdu. Szczególnie niebezpieczne podczas powodzi może okazać się przejeżdżanie np. przez mosty. Konstrukcja mostów podmywana przez silny nurt wody może doprowadzić do jego zniszczenia.
Jazda w warunkach zimowych jest znacznie utrudniona. Aby bezpiecznie poruszać się po drogach, pojazd musi być wyposażony w opony zimowe lub łańcuchy śniegowe. Ma to związek oczywiście z kontrolą trakcji prowadzonego samochodu. Niebagatelne znaczenie ma wyposażenie pojazdu w systemy ułatwiające jazdę w takich warunkach. Śnieżyce, oblodzenie i zaśnieżenie drogi wymuszają na kierujących zdecydowanie ostrożniejszą jazdę. Przed jazdą należy oczyścić samochód z wszelkiego lodu i śniegu. Nie można jeździć ze śniegiem na dachu czy z zaśnieżonymi światłami bądź szybami. Jest to ważne z punku widzenia bezpieczeństwa innych użytkowników drogi. Bezwzględnie należy zmniejszyć prędkość, unikać niepotrzebnej zmiany pasów ruchu oraz zbędnego wyprzedzania. Dla zachowania kontroli nad autem ważne jest także, aby unikać nagłych skrętów kierownicą czy gwałtownego hamowania. Na oblodzonych drogach lub przy zjeździe zalecane jest również zredukowanie biegu wcześniej niż normalnie, poprzez wciskanie delikatne pedału hamulca, zmniejszy się wówczas prędkość auta.
Szczególną uwagę należy zwrócić na niebezpieczne odcinki drogi, na których znajdują się mosty, wzgórza, zakręty, przejścia dla pieszych i skrzyżowania ze światłami. Na mostach, wzgórzach i zakrętach nawierzchnie stają się śliskie w pierwszej kolejności i pozostają niebezpieczne nawet wtedy, gdy inne drogi wydają się w porządku. Kierowcy powinni również być szczególnie ostrożni, przejeżdżając w pobliżu jezior oraz podczas jazdy przez las. Wysoka wilgotność na takich obszarach zwiększa niebezpieczeństwo.
Jazda we mgle albo w śnieżycy wymaga od kierowcy zmniejszenia prędkości i dostosowania jej do warunków na drodze. Jeśli widoczność pogarsza się naprawdę znacząco, należy włączyć światła przeciwmgielne. Nie wolno zapomnieć o ich wyłączeniu, kiedy widoczność się poprawi. Nie należy gwałtownie przyspieszać, nawet jeśli wydaje się, że pogoda się poprawia – kłęby mgły często dryfują i widoczność może nagle spaść niemal do zera. Należy trzymać się prawej krawędzi jezdni i jeśli zajdzie taka potrzeba, dawać sygnały dźwiękowe klaksonem.
W przypadku silnego wiatru należy uważać podczas wyjeżdżania z osłoniętego fragmentu drogi na teren odkryty.
Boczne uderzenie silnego wiatru może doprowadzić do utraty przyczepności i panowania nad kierowanym pojazdem. Należy obserwować drogę i jej otoczenie, czy jakieś przedmioty, np. konary drzew, nie leżą na drodze lub też nie ma niebezpieczeństwa, że na nią spadną.
Oznakowanie pojazdu podczas awaryjnego postoju na autostradzie
W przypadku konieczności zmiany uszkodzonego kola, awarii silnika czy innych zdarzeń losowych należy, w miarę możliwości, zatrzymać się w miejscu bezpiecznym, np. na parkingu. Jeśli nie ma takiej możliwości, należy zatrzymać się przy prawej krawędzi jezdni lub poboczu. Podczas postoju awaryjnego kierujący powinien przede wszystkim zadbać o własne bezpieczeństwo.
Prowadząc samochód w nocy, na światłach reflektorów, kierowca widzi sunącą przed samochodem jasną, wydłużoną plamę w zasięgu, z której wyrastają w ciemności różne przedmioty. Obserwując drogę z ciemnego wnętrza samochodu, można odnieść wrażenie, że to nie pojazd porusza się po drodze, ale całe otoczenie. Prędkość poruszania się samochodu w czasie jazdy w nocy wydaje się większa niż w rzeczywistości. Wrażenie to potęgują cienie rzucane przez drobne nierówności drogi. Jest to bardzo niebezpieczne, zarówno dla kierowcy prowadzącego pojazd, jak i innych użytkowników ruchu drogowego. Jazda w nocy dla doświadczonego kierowcy nie stanowi większego problemu, ale dla nieprzyzwyczajonego do podróżowania w takich warunkach jest pełna niebezpieczeństw i niespodzianek. Zakręty też inaczej wyglądają w nocy niż w dzień. Reflektory najpierw oświetlają tylko pewną ich część, toteż nie zawsze łatwo jest określić ich promień, a więc i prędkość, z którą możemy je bezpiecznie pokonać.
Jazda w dzień słoneczny, gdy słońce znajduje się nisko nad horyzontem, jest bardzo uciążliwa. Niskie przeszkody na drodze są mało widoczne, gdyż toną w ogólnej poświacie, a samochody wydają się kontrastowo czarne.
Sylwetki osób przechodzących przez jezdnię stają się prawie niewidoczne. Trudność sprawia odczytywanie znaków drogowych. Czasami można jedynie odróżnić ich kształty. Gdy słońce świeci z tyłu, przed samochodem kierowca widzi cień, który pogarsza widoczność na jezdni, a lusterka wsteczne oślepiają, zmuszając kierowcę do odchylania głowy w bok. Tylne lampy samochodów jarzą się odbitym blaskiem słońca, uniemożliwiając rozróżnienie, które z nich świeci.